תוכן ויראלי וממים

המם שבחרתי הוא צילום מסך הלקוח מהסרט The Avengers שהוקרן בשנת 2012, בו רואים את רוברט דאוני משלב ידיים ומגלגל עיניים.

תוצאת תמונה עבור ‪Face You Make Robert Downey Jr where is it from‬‏

ניתוח מם:

fullsizerender-2

תוכן: על גבי התמונה נאמר כי "כשאתה שואל את המורה ללשון איך מנקדים משהו והיא אומרת "כמו ששומעים".

עמדה: העמדה המועברת פה היא העובדה שאם התלמיד היה יודע איך לנקד, הוא לא היה שואל את המורה; ברגע ששאל את המורה והיא אומרת לו "תנקד כמו שאתה שומע", היא לא עוזרת לו בכלל ולא מבינה את הסיטואציה, מה שיוצר את התגובה אותה אנחנו רואים במם, שמביע ומעביר תחושה שלתלמיד נמאס שהמורה לא מבינה.

צורה: ניתן לראות את רוברט עומד ומשלב ידיים, תוך כדי גלגול עיניים. זו בעצם התגובה של התלמיד לאמירה של המורה שמוכיחה כי המורה לא הבינה אותו כלל. למה לתת תשובה מתחכמת אם התלמיד באמת מבקש עזרה במה שהוא לא מבין?

fullsizerender-1

תוכן: "כשהחבר הגאון אומר שהלך לו גרוע במבחן", התמונה היא אותה תמונה אך הכיתוב הוא שונה, מה שנותן משמעות ופרשנות אחרת.

עמדה: העמדה כאן היא הבעת הרגשה מאוסה, כאילו בעצם נמאס לתלמידים הסובבים את אותו "גאון" בכיתה לשמוע את האמירה שהלך לו גרוע, כשבעצם ידוע שהוא יוציא ציון טוב. התמונה נשארה אותה תמונה, אבל ברגע הכיתוב הוחלף- כך גם המשמעות.

צורה: שוב, אנו רואים את רוברט עם אותו שילוב ידיים ועם אותו גלגול עיניים אך התחושה שעוברת שונה מהתחושה שעברה במם הקודם, בגלל שהכיתוב השתנה.

fullsizerender-3

תוכן: "כשהמורה אומר שכל אחד יספר חוויה מהחופש"- אותה תמונה, כיתוב שונה, משמעות אחרת.

עמדה: העמדה היא בעצם הרגשת ה"יש לנו דברים יותר חשובים לעשות", ההרגשה של אנחנו כבר לא ילדים ביסודי שצריכים לספר איך עבר עלינו החופש ומה עשינו ואיך בילינו. עוברת תחושה שיבינו שאנחנו כבר לא בגיל, כלפי המורים.

צורה: התמונה היא אותה תמונה, אותו גלגול עיניים ואותו שילוב ידיים, אבל פרשנות שונה לגמרי- בגלל הכיתוב.

מדוע הטקסט הוא מם? 

המם שבחרתי הוא צילום מסך מסרט, צילום המסך הזה הופץ- מהרגע שהוא הופץ, הוא עבר שינויים רבים ע"י אנשים שונים שגולשים ברשתות חברתיות, לכן הוא מם. בכל פעם שאחד המשתמשים ערך שינוי במם (הכיתוב) כך גם השתנתה הפרשנות והמשמעות. כל אחדיכול לקחת את המם הזה לכיוון שאליו הוא בוחר לקחת אותו. לכל אדם יש דעה שונה ומחשבה שונה, ועם כיתוב אחד פשוט שמשתנה מפעם לפעם, כך גם הפרשנויות.

קהילה מקוונת

הממים שהצגתי לעיל הם ממים שיועדו לקבוצת יעד מאוד מסוימת. מצאתי אותם בעמוד האינסטגרם הנקרא "תיכוניסטים מצייצים". התיכוניסטים, הם אלו שיוציאו את המיטב מהממים אלו ויבינו אותם הכי טוב, מכיוון שהם מתייחסים לדברים אותם אנחנו, התיכוניסטים, חווים על בסיס יומי ומכירים הכי טוב.

המודל של פיסק 

מודל פיסק מתמקד בפרשנות השונה המתקבלת מהמסר אצל כל אחד ואחד מן הנמענים.
כשאני הסתכלתי על אחד מכל הממים שהראתי למעלה, הפקתי מהם עמדה. אדם אחר שיסתכל בדיוק על אותם הממים, יכול להפיק עמדה שונה לגמרי, עפ"י השפעתו מערכים שונים וכד'.

חופש הביטוי

יצירת הממים שהתייחסתי אליהם בעבודה ויצירת ממים בכללי, היא בעצם סוג של "ביקורת" שאותה מותר לבטא, וזאת באמצעות חופש הביטוי. הממים שהצגתי הם הבעת דעה באופן חופשי, והרי חופש הביטוי דוגל בהבעת כל הדעות ולא הגבלתן.

הקהל הפעיל 

ברגע שהממים מתפרסמים, הם ניתנים לשינוי. הם עוברים בין אנשים. הקהל משתתף ביצירת ממים חדשים בכל יום, וגם יש לו אפשרות להגיב על ממים שתפסו לו את העין או שגרמו לו לצחוק, באמצעות כתיבת תגובה באינסטגרם או שיתוף בפייסבוק.

משוב אישי

יצא לי להתקל בממים לא פעם ולא פעמיים. תמיד חשבתי שהם מצחיקים ונחמד להעביר את הזמן בלדפדף בעמוד פייסבוק כזה או אחר או חשבון אינסטגרם, אבל כשעשיתי את העבודה, הרגשתי מה זה באמת לנתח ולהוציא עמדה ממם ואיך כיתוב אחד משתנה יכול להביא פרשנויות שונות וחדשות. אני חושבת שיש משהו ממש מעניין ומלכד סביב יצירת ממים הפונים לקהילת יעד מסוימת- התיכוניסטים, למשל, הם אלו שיבינו את הממים בצורה הטובה ביותר, כי הם אלו שחווים את המקרים והסיטואציות האלו על בסיס יומי ומבינים אותם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s